O POMENU, HARMONIJI IN ČAROBNOSTI ZVONENJA
Ko se oglasi zvon v cerkvici svetega Martina na Brjah
Pred tekmovanjem so se predstavili pritrkovalci iz Mengša na posebno zanimivih miniaturnih šolskih zvonovih. Na tekmovanju so sodelovale ekipe iz Slovenije, Italije in Avstrije.
Obiskovalci so pritrkovalce lahko spremljali med tekmovanjem na platnu v cerkvi. Po končanem tekmovanju je sledil kratek koncert Mešanega pevskega zbora Primorje iz Ajdovščine, po koncertu pa so bila podeljena priznanja in nagrade najboljšim ekipam.
Tudi letos je pritrkovalce pozdravil starosta pritrkovalcev mojster prve stopnje in sodnik iz Celovca g. Peter Hribernik. Društvi, ki sta organizirali to tekmovanje, sta se letos tudi pobratili. Oba predsednika društev g. Nenad Breški in g. Mark Česen sta pozdravila številne ljubitelje glasbe zvonov in spregovorila o namenih in pomembnosti takega sodelovanja.
Obiskovalci so preživeli lep dan v druženju in pogovoru. Lepo je bilo poskrbljeno tudi za pogostitev obiskovalcev, z gostoljubnostjo kakršno Brejci premorejo.
Ta dan je bila tudi otvoritev posebnega turističnega parka, kjer so se obiskovalci preizkusili tudi v pritrkovanju na miniaturnih zvonovih.
«Prijazno božaj nam uho, v dušo sezaj nam krepko, ti duh oživljaj, povzdiguj, srce nam navdušuj." Tako je Simon Gregorčič zapisal v pesmi o zvonu. Simon Gregoričiči je živel pri svoji sestri v Čebronovi hiši na Brjah, pogosto je maševal tudi v cerkvici Svetega Martina.
Na sliki levo Mark Česen, iz Vipave, glasbeni učitelj pritrkovalcev , predsednik društva prtirkovalcev in vodja srečanja pritrkovalcev ter Nina Trebovc, moderatorka prireditve in interpretatorka pesmi Tatjane Malec
Nedelja je spokojna.
Možje pritrkavajo.
Kako veličastno zvonijo danes zvonovi
in zarisujejo meje zvena glasu.
To je molitev brona.
Kot bi se zvonu razpočila duša
in odprle duri neba,
da bi pozdravili, vstopili,
se predali zgoščenosti svetlobe
iz modre glasbene dvorane.
Valovi in premika se zrak.
Kembelj udarja vse pogosteje, hitreje.
Ustvarja se zvok, barva in čudež,
ki jo nosi gong veselja v sebi.
Ogenj duš v Vestinem templju.
Peščeno zrnce, ki ga je veter prinesel
iz puščave, je zahrepenelo.
Glasba zvonov ga je oživela,
da je stopilo življenje v čas.
Nad brejskim gričem Svetega Martina
je pritrkavanje prestopilo reko Vipavo
in se razlega od Čavna do morja.
Bron se spreminja v zlato.
Moč in iskanje. Oznanjanje svobode.
Ritem, ki se oblikuje v veselje ljudi.
Oznanjanje življenja.
Zvon ne sivi. Se ne stara.
Spodbuja s svojim glasom sonce
v zemlji in kamnu, rujno kapljico
na vipavskih gričih in v kleteh.
Varen je privez kemblja na zvon.
V gibih pritrkovalcev se premikajo rjavkaste roke,
kakor da bi jih oblikovala vipavska zemlja
in v njej pretanjeno in občuteno srce.
Božje bivanje nad zvonikom.
Ko pljuskne glas s Svetega Martina
se trava poleže, utihnejo škržati
in obmolknejo ptice. Trstike se pozibavajo.
Oglasijo se zvonovi, ki kljubujejo času.
Poniknejo glasovi med praznično oblečena
telesa ljudi, ki se zbirajo na Brjah.
So kot razgibanje planjave travniških rož.
Zadrhtijo z naravo, ko zadoni glas zvona,
nebeškega očesa z govorico vetra,
s poigravanjem mogočnega zvena.
Razcvetelo se je čelo zvonu
s toplino velikega sonca in z molitvijo:
Sveti Martin nas vari!
Zvonovi dragocena glasbila
Za ohranjanje tradcije pritrkovanja se ustanavljajo nova pritrkovalska društva, Nadškofija Ljubljana in pritrkovalsko društvo sta ustanovila redno Pritrkovalsko glasbeno šolo. Društvo izdaja svoje glasilo Klenkarski glas, v katerem objavlja klenkarske novice in tudi orkestralne partiture za uglašeno zvonilo in orkester.Zvonovi po novi uredbi ne spadajo več med stroje, ki povzročajo hrup (bagerji, industrijsko delovni stroji, vlaki in letala…), temveč spadajo pod zaščito glasbil. Sedaj inšpektor tudi ne more izvršiti kazni zaradi zvonenja zvonov in bitja ure. Profesor za akustiko Mirko Čudina in prof. dr. Ambrožič sta predstavila podrobno tematiko tega določila. Odslej naprej se cerkveni zvonovi uvrščajo pod največja in dragocena glasbila, ki ne povzročajo hrupa (Vir: Klenkarski glas, št. 4-6/2006, Mark Česen).
Ali kdo pomisli na trpljenje tistega, ki zvonov ne bo več slišal in si jih želi stišati in na pritožbe tistega, ki ga zvonovi motijo. Ko o tem razmišljate, pomislite, da decibeli ali tišina obstajajo, vendar pozabljate na bistveno. Kaj pomeni slišati zvon! Tedaj pomislite na nedavni grozotni prizor usmrtitve Timothyja McCeigha, bombaša iz Oklahoma Cityja. Pomislite na čustvene televizijske intervjuje z njegovimi starši in sestro in na bolečino, ki jim jo je ta usmrtitev prinesla. Pomislite tudi na trpljenje McVeigha samega v mesecih, dnevih in minutah pred trenutkom, ko so ga privezali na mizo in mu dali smrtnonostno injekcijo. Nobena izmed teh oblik trpljenja ne seže v obzorje zavesti povprečnega človeka, ker večina Amerikancev meni, da je bila usmrtitev Timorhyja "upravičena" zaradi strašnega trpljenja, ki ga je povzročil žrtvam.
Noben človek ni OTOK, povsem sam zase; vsak človek je kos CELINE, del kopne zemlje; če MORJE odplavi grudo prsti, je EVROPE manj, prav tako, kakor da je bil RTIČ, prav tako, kakor da je bilo posestvo tvojih prijateljev ali tvoje lastno; ob smrti vsakega človeka je mene manj, kajti vključen sem v ČLOVEŠTVO. In zato nikdar ne pošiljaj spraševati, komu zvoni: ZVONI TEBI!. (John Donne).
Drugo svetovno vojno smo dočakali z zvonenjem po vseh cerkvah
Drugo svetovno vojno smo dočakali z enournim zvonenjem po vseh cerkvah. Na Vipavskem je bil izdan naslednji razglas:Okrajni izvršni NOO
za Vipavsko
Ajdovščina, dne 8. maja 1945
VSEM KRAJEVNIM NOO - TAJNIŠTVOM OF - V VIPAVSKEM OKRAJU.
Vojne je konec!
Nemčija je brezpogojno kapitulirala.
Za proslavo popolne zmage nad kletim, tujim in domačim sovražnikom odrejamo:
1. enourno zvonenje v vseh cerkvah v našem okraju in sicer jutri dne 9. maja od 9. do 10. ure dopoldne.
2. Da se na vseh najvidenjših točkah zažgejo kresovi. Mladina naj z ostalimi organizacijami prireja mitinge.
3. Da se povsod razobesijo jugoslovanske in slovenske zastave s peterokrako zvezdo, ki naj ostanejo razobešene do nadaljnjega.
Smrt fašizmu - svobodo narodu!
Tajnica
(Vir: Pokrajinski arhiv Nova Gorica)
Osamosvojitev Slovenije smo dočakali z zvonenjem po vseh cerkvah v Sloveniji
Neka ženska je zapisala: Zgodilo se je enotno zvonenje po vseh cerkvah v Sloveniji na dan osamosvojitve. Ker sem takrat za to vedela, sem se povzpela na teraso neke stolpnicev Ljubljani in uživala v harmoniji zvonenja zvonov.Druga ženska je izpovedala: Sedela sem doma na balkonu in poslušala iz daljav kako zvonijo cerkveni zvonovi. Vendar ko je odnehala odzvanjati najbližja cerkev, se je iz daljave še vedno slišalo zvonenje, ampak to ni bil odmev, bile so tudi druge cerkve tam v daljavi, iz katerih se je slišalo zvonenje. Vprašam se, zakaj ne zvonijo vse cerkve hkrati, mar ni zvok zdravilen, če bi zvonile vse naenkrat, bi se ustvarjal neverjetni zvok, frekvence, vse bi uravnale, ustvarjale bi se dobre energije. Tako kot obstajajo kopeli z gongi, ki so prečudovite za uravnavanje počutja in spreminjanje stanj zavesti, bi delovalo tudi hkratno zvonenje vseh zvonov v vseh cerkvah. Mar cerkev noče tega uresničevati? Si predstavljate, če bi vsi Kitajci v istem momentu skočili na tla, kakšen potres bi bil.
Zvonjenje v našem življenju
Tradicijo in pomen zvonenja lepo opisuje Matjaž Ambrožič, dr. cerkvene zgodovine in znanstveni sodelavec, raziskovalec, zato bom povzela njegov opis zvoneneja v našem življenju:1. Jutranjica ali dan zvoni
Skoraj istočasno z večernim zvonjenjem zasledimo običaj, da se je ob zori zvonilo Mariji v pozdrav in počeščenje. V civilnem življenju je bilo že zdavnaj poprej v navadi jutranje zvonjenje, ki je naznanjalo, da se mestna vrata odpro in da se zopet začenja življenje na ulici in trgu. Pri nas so nekoč zvonili dan ob 4.00 zjutraj. Tedaj je bilo to zvonjenje znamenje za uro, ker druge niso imeli. Najprej so zvonili brez presledka s srednjim zvonom, nato pa še z malim, ob nedeljah pa z velikim in srednjemalim. To zvonjenje je bilo podobno večernemu.
2. Zvonjenje ob sedmih zjutraj
V času, ko je leta 1713 razsajala kuga, je ljubljanska škofija ukazala, naj se vsak dan zvoni četrt ure z vsemi zvonovi zjutraj ob devetih in zvečer ob osmih. Verniki naj ta čas molijo 5 očenašev in zdravih Marij za odvrnitev te grozne šibe. Leto kasneje je bilo ukazano, naj se zvonjenje ob devetih prestavi na sedmo uro. Tako je ostalo vse do danes. Zvonjenje ob sedmih zjutraj je bilo torej uvedeno zaradi kuge in Turkov, ki sta bila huda sovražnika našega ljudstva. Danes bi temu zvonjenju lahko dodali nov pomen, saj nas uničujejo različne sodobne kuge, ki razkrajajo ne samo naše telo ampak tudi dušo!
3. Opoldansko zvonjenje
Veliko pozneje kot večerno in jutranje zvonjenje je prišlo v navado opoldansko zvonjenje. Francozi si lastijo, da ima opoldansko zvonjenje začetek pri njih. Kralj Ludvik XI. (1461-1483) je vpeljal navado, da se opoldne zvoni kakor zvečer. Ni točno, da je prvi splošni ukaz za opoldansko zvonjenje po vsem svetu izdal papež Kalist III. (1455-1458) v zahvalo za sijajno zmago nad Turki pri Beogradu. Kalist III. tega zvonjenja ni ukazal kot zahvalo za zmago, ampak da se z molitvijo izprosi zmaga krščanskemu orožju. Papež je v pismu opozoril na turško nevarnost. Naročil je, da se vsak dan zvoni med nono in večernicami tako, da vsi slišijo. Tedaj naj se moli očenaš in trikrat zdrava Marija. Zaradi tega je opoldanski zvon dobil naziv 'turški zvon'.
4. Večerno zvonjenje
Večerni zvon ima veliko moč za človeško dušo. Že pesnik Dante (+1321) opeva, kako se popotnika poloti domotožje, ko zasliši iz daljave večerni zvon, ki žaluje za umirajočim dnevom.
Pravi začetnik večernega zvonjenja na čast Gospodovega oznanjenja je papež Gregor IX. (1227-1241). Ko so Turki spet osvojili svete kraje, je križarska vnema pojenjala. Zato so tudi ljudje začeli opuščati to pobožnost. Naročilo sv. Bonaventure iz 13. stoletja je lahko vsaj daljni povod in priprava k današnjemu večernemu angelskemu pozdravu, ki ima zelo verjetno svoj začetek v frančiškanskem redu in se je po njih prenesel tudi v vsakdanje življenje.
Razen angelskega pozdrava se zvečer zvoni še z manjšim zvonom za verne duše. Ponekod zvoni zvečer tudi na čast sv. Florijanu, zavetniku proti požarom.
5. Zvonjenje ob petkih
Praška sinoda (škofijski cerkveni zbor) 1. 1386 naroča, naj vsak petek zvoni v počastitev trpljenja Jezusovega. Ko se oglasi zvon, naj vsi prekinejo delo, tudi obed in naj kleče zmolijo pet očenašev v spomin na Jezusovo trpljenje. Papež Benedikt XIV je leta 1740 predpisal, da se v vseh stolnih in župnijskih cerkvah zvoni ob tretji uri popoldne v spomin Jezusovega trpljenja in smrti. V naše kraje je to zvonjenje vpeljala salzburška sinoda (1418).
6. Mrliško ali pogrebno zvonenje
Mrliško zvonjenje ima dva dela. Smrt naznani "cinklet" (zvoni cinglo) v župnijski cerkvi, ko se g. župniku prijavi cerkveni pogreb. Edino ta Samassov zvon iz leta 1790 bomo ohranili v zvoniku. Cinkletovo zvonjenje je treba pozorno poslušati! Če zvoni dvakrat pomeni, da je umrla ženska. Če zvoni trikrat pa pomeni, da je umrl moški. Kadar umre župnik ali škof, se smrt naznani na podoben način, toda z velikim zvonom. Drugo mrliško zvonjenje "cuge" zvoni z vsemi zvonovi po jutranjem, opoldanskem in večernem zvonjenju. Ob tem zvonjenju naj bi se še posebej spomnili pokojnika, ki bo kmalu pokopan. V Hrovaci in pri Sv. Križu, kjer imamo pokopališče, zvoni, ko gre pogrebni sprevod od vežice v cerkev k sv. maši zadušnici in ko se po maši odpravimo na pokopališče.
Zvonjenje na praznik Vseh svetih, zvečer1. novembra, ko se molijo rožni venci za naše drage rajne, je daljše trikratno zvonjenje z vsemi zvonovi. Vsak začetek naznani enega od treh delov molitve rožnega venca.
7. Izredno zvonenje ob hudi uri ali požaru
Kadar se bliža nevihta je potrebno zvoniti "hudo uro" z velikim zvonom predvsem kot znamenje za molitev, ki naj odvrne razdivjane strele. Naše ljudstvo je verjelo, da glasovi zvonov odganjajo nevihte in lomijo strele.
Kadar zvoni ob neobičajni uri, to pomeni, da se je nekaj zgodilo.
8. Nabijanje - pritrkavanje
Nabijanje (pritrkavanje) je posebna zvrst slovesnega, prazničnega zvonjenja in je edinstvena posebnost slovenske dežele. Melodije se od pokrajine do pokrajine razlikujejo kakor narodne noše.
Izvor pritrkavanja še danes ni pojasnjen. Verjetno ima svoje zadetke v času turških vpadov. Tedaj za opozorilo pred nevarnostjo niso goreli le kresovi ampak so "bili plat zvona". To pomeni, da je nekdo moral iti v zvonik in s kembljem udarjati na eno stran zvona ali več zvonov. Tako so verjetno nastale prve melodije, ki so se izročale kot ljudska pesem iz roda v rod. Danes ob starih melodijah nabijavci pritrkovalci skladajo tudi nove in jih zapisujejo s posebnimi notami. Vsaka melodija ima svoje ime: npr. v pet, škofova, Radetzky marš ... Melodije delimo v dve skupini: a) letele melodije b) stoječe melodije.
Pri letečih melodijah veliki zvon zvoni in daje takt, ostali zvonovi čas med njegovimi udarci zapolnijo z melodijami. Med osnovno melodijo se vpleta drobljenje. Pri stoječih melodijah so vsi zvonovi enakovredni. Noben zvon tedaj ne zvoni s pomočjo nihanja, ampak se na zvonove udarja s kemblji. To omogoča prave glasbene učinke, saj se melodija da zaigrati glasneje ali pa bolj potiho, lahko se spreminja ritem, hitrost ...
Pritrkavanje je zelo zahtevno skupinsko muziciranje in zahteva številne vaje in prakso. Novi bronasti zvonovi v zvonikih ribniške župnijske cerkve bodo gotovo zelo živo povabilo dosedanjim pritrkovalce m in seveda tudi veliko vabilo mladim, ki imajo posluh in veselje in bi se radi naučili te edinstvene glasbene veščine. V bogoslovju v Ljubljani je pritrkovalski krožek in bo priložnost, da povabimo usposobljene pritrkovalce, da bi naučili še kakšno skupino mladih pritrkovalcev v naši župniji. Kratka zgodovina zvonjenja na Slovenskem.
9. Pritrkovanje
Zvonjenje je pesem. Pesem pa je lahko bolj ali manj ubrana. Tako poznamo neumerjeno (brez ritma in reda), umerjeno ali povrstno zvonjenje in pritrkavanje. Pritrkavanje je tipično slovenski način zvonjenja. (Na Štajerskem mu pravijo trijancenje, na Dolenjskem in ponekod na Primorskem klenkanje, Bohinjci pa nabijanje.) Z njim se najlepše izraža radost, veselje, prazničnost, veličastnost, slovesnost. Zato se ne pritrkava k pogrebu, ampak k slovesni napovedi praznikov in ob prazničnem bogoslužju. Najlepše morajo peti zvonovi za velikonočno vstajenjsko procesijo.
Že ime "pritrkavanje" pove, da kembelj zvona na krilo ne udarja, ampak obenj trka. Prtrkovavec namreč njegov podaljšek priveže tako, da je njegova betica le 5-10 cm proč od krila, potem pa v taktu poteguje vrv, s katero je podaljšek kemblja privezan, da pritrkava ob krilo. Pritrkovavec lahko spreminja takt, lahko z glasom pojema ali narašča - kakor pri glasbi, Napačno je mišljenje, da pritrkovanje zvonovom škodi. Škodi jim samo nepravilno in divje pritrkovanje; če se pritrkovalci ravnajo po pravilih, zvonovi ne trpijo nič bolj kot pri navadnem zvonjenju.
Slovenski zvonoslovec lvan Mercina je izkušnje, ki jih je nabral ob pritrkavanju ob zvonovih domače župnijske cerkve na Gočah pri Vipavi, zapisal v knjigi "Slovenski pritrkovavec" (Gorica 1926). To knjigo bi morali prebrati vsi, ki žele pritrkovati, da bi naši zvonovi ob praznikih lepo peli. Tudi za pritrkovavce velja: nikoli k zvonovom brez predhodnih vaj, saj je pritrkovanje glasbena umetnost. Pred nastopom si morajo pritrkovavci določiti spored. V omenjeni knjigi je kar 243 različnih vzorcev za pritrkovanje ali "partitur", kakor bi rekli glasbeniki. Namesto not so napisane številke, kateri zvon ima vodilno vlogo, kdaj se oglasijo drugi zvonovi in v kakšnem redu ali taktu se oglašajo. Vodilni zvon poje vseskozi; lahko ima to vlogo veliki, srednji ali mali zvon. Možnosti je nešteto in za vsak praznik lahko slišimo od dobrih pritrkovavcev iz zvonika drugačen "koncert". Osnovno pravilo pri pritrkovanju je: vsak zvon naj ima svojega pritrkovavca in vsak pritrkovavec naj z zvonom ravna kot z živim bitjem. Tako na zvonove gledajo ljudje in tako se nam predstavljajo v napisih. Zelo važno pravilo, ki ga moramo upoštevati, če se kdaj, približamo zvonovom, je: nikdar se ne dotikaj zvona, kadar brni; če z dotikom "zadušiš" njegov glas, lahko zvon poči. Z njim smejo priti v dotik le kemblji in urna kladiva, Pred vojno je po mnogih zvonikih na Primorskem viselo Deset zapovedi za cerkovnike, zvonivce in pritrkovavce. Zdaj so zvonivce marsikje že zamenjale električne naprave za zvonjenje. Tudi z njihovo pomočjo je mogoče doseči ubrano zvonjenje; saj je možnih veliko kombinacij. Še marsikaj bi se dalo povedati o zvonovih. Sestavek zaključujemo z željo, da bi se iz lin naših zvonikov še dolgo glasila ubrana pesem teh božjih klicarjev, da bi ob njih zvonjenju čutili tako, kot je zapisal pisatelj Finžgar: "Veliki zvon je zabučal iz lin pri fari. Od gore do gore je zadonelo kakor božji glas. Na vsako okno je potrkal glas zvona in zaklical: Nedelja!" Naj nas zvonjenje spominja, da potujemo v kraj večne nedelje - veselja in počitka.
nazaj
Zvonovi in zvonenje skozi zgodovino
Zvonik z zvonovi je najvidnejše zunanje znamenje vsake cerkve. Kakor se vrhovi zvonikov dvigajo visoko proti nebu, tako tudi blagoglasni zvonovi dvigajo našega duha k molitvi na čast Stvarniku vsega lepega. Zvonjenje ni samo sebi namen. Predramiti nas hoče iz naglice, v kateri živimo, da bi se vsaj za nekaj trenutkov iz nje iztrgali, jim prisluhnili ter odgovorili z molitvijo, mislijo na Boga, na sočloveka. V zvonovih je skrita čudežna moč. Le prisluhniti jim je potrebno, da jo tudi zares začutimo. Kako vdano so ob zvonjenju naši predniki snemali klobuke, se pokrižali, molili ... Danes marsikomu odmira čut za vse tisto, kar je lepo. Zato se ne smemo čuditi, da nekatere, zlasti po mestih, zvonjenje zvonov celo moti in so njegovi nasprotniki. Ob tem ne smemo pozabiti, da je za vsakogar, ki ima zvonove rad, najlepši tisti zvon, ki poje iz domačega zvonika. Naši zvonovi so sad dela domačih in tujih zvonarjev. Od leta 1300 pa vse do danes je po naših zvonikih prepevalo na tisoče zvonov. Veliko so jih žal pretopili za "potrebe" obeh svetovnih vojn, prenekateri dragoceni zvon pa je bil uničen zaradi malomarnega ravnanja. Kakor vsaka človeška naprava so tudi zvonovi morali prehoditi dolgo pot razvoja, da so se od neznatnih začetkov in zelo preprostih oblik razvili do današnje tehnične dovršenosti. Največ zaslug za njihov razvoj in uporabo imajo srednjeveški benediktinski menihi, ki so bili prvi zvonarji - livarji zvonov. Pri vseh starih narodih tako na zahodu kot na vzhodu najdemo našim zvončkom in zvonovom podobna glasbila, s katerimi so dajali različna znamenja. V Britanskem muzeju v Londonu hranijo kakih 3000 let stare zvončke iz Niniv, ki so bili uliti iz bakra in kositra v skoraj enakem razmerju kot se zvonovi ulivajo še danes. Prvi kristjani, zlasti ob času preganjanj, niso mogli uporabljati glasnih znamenj. V katakombah so tu in tam ob mrliču našli tudi bronaste ali srebrne zvončke. Iz 4. stoletja že imamo dokaze, da so se za bogoslužna srečanja in opravila dajala javna znamenja.
Zemljepisno gledano so zvonovi prišli v evropski prostor z Bližnjega vzhoda; preko Egipta na Apeninski polotok, od tod pa na Irsko, od koder so jih irski menihi (misijonarji) v 7. in 8. stoletju prinesli nazaj na evropsko celino. Vsak irski misijonar je namreč razen popotne palice imel tudi zvonček.
Prvi uliti zvon se pripisuje svetemu Forkernu, ki ga zvonarji še danes častijo kot svojega zavetnika. Od 7. stoletja naprej najdemo na zahodu vedno več sledov o rabi cerkvenih zvonov. V letih 734-738 so zvonovi že splošna cerkvena navada. V Nemčijo so prišli verjetno iz Anglije. Za časa cesarja Karla Velikega (814) so bili zvonovi že povsod v rabi. Z zahoda so zvonovi prišli tudi v vzhodno cerkev. Beneški dož Orso I. je leta 865 poklonil grškemu cesarju Mihaelu 12 krasnih zvonov, ki so jih obesili pri Sveti Sofiji (gr. Hagia Sophia – Sveta Modrost) v Carigradu.
Bistveno pri zvonu je, da ima dober glas. Vsak malo bolj vešč poslušalec bo ob poslušanju zvonov kmalu ugotovil, da se zvonovi med seboj razlikujejo po barvi glasov. Nekateri zvenijo svetlo, veselo, drugi bolj otožno, zven tretjih je morda nenavaden. Na glasovno lepoto zvona vpliva več dejavnikov: kvaliteta brona, oblika in debelina sten, razmerje med premerom, postransko višino velikost, zvonovina (litina), način obešanja in zvonjenja, kemblji različnih vrst ...
Že v 13. stoletju je veljalo pravilo, da mora imeti dober zvon vsaj trojen glas: glavni glas ob robu, kamor udarja kembelj, drugi glas v sredini in tretji blizu klobuka. Od srednjega veka naprej so za razvoj zvonov največ storili benediktinski menihi. Že do konca 14. stoletja so se izoblikovali štirje najznačilnejši tipi zvonov: nonini, oktavni, septimni in sekstni.
V 16. stoletju je zvonarstvo nazadovalo. Emony je v 17. stoletju, ko so se skrivnosti nekaterih starih zvonarjev že izgubile, postavil pravilo, da mora biti dober zvon izdelan tako, da se iz njega izvabijo tri oktave, dve kvinti in ena terca.
Na ozemlje današnje Slovenije so zvonovi v najstarejšem obdobju (12.-14. stoletje) prihajali predvsem iz Benetk, kasneje pa tudi s Koroške. Ulivali so jih potujoči zvonarji, ki so hodili iz kraja v kraj in na samem mestu ulili zvon. Najstarejši zvon pri nas, ki ga je okoli leta 1310 ulil zvonar Jacobus iz Benetk, hrani Narodni muzej v Ljubljani. Drugi po starosti je l. 1328 uliti zvon, ki visi v zvoniku ljubljanske stolnice in je delo zvonarjev Bela in Vivencija. Zanimivo je, da izpred l. 1300 ni ohranjenega ulitega zvona!
Glavno zvonarsko središče pri nas je sredi 15. stoletja postala Ljubljana, kjer se je zvonarska tradicija ohranjala vse do danes. Drugo pomembno zvonarsko mesto v 16. stoletju je bil Ptuj, od 17. do prve polovice 19. stoletja pa tudi Celje. Sredi 18. stoletja sta svojega zvonarja imela tudi Koper in Kranj. V Mariboru se je zvonarstvo pojavilo šele v drugi polovici 19. stoletja. Najmlajša zvonarna pri nas deluje od l. 1967 v okviru žalskega podjetja Ferralit, danes Feniks.
Najpomembnejša zvonarska dinastija pri nas je bila ljubljanska družina Samassa, ki je imela v obdobju od 1729 do 1919 kar osem zvonarjev. Samassova zvonarna je bila največja v avstroogrski monarhiji in ena največjih in najpomembnejših v Evropi!
Največjo škodo sta našim zvonovom prizadejali obe svetovni vojni. Avstroogrska vojska je v dveh velikih pobiralnih akcijah našim cerkvam pokradla 90% zvonov. Za odškodnino so vojaške oblasti cerkvam izplačevale po 4 krone za kilogram brona, ki je tedaj sicer stal 16 kron. Prva svetovna vojna je uničila tudi ribniški veliki zvon "misijonar" in več zvonov iz podružnih cerkva.
Bronasti zvonovi so bili med drugo svetovno vojno zopet v nevarnosti. Že leta 1942 so jih Nemci odvzeli cerkvam na Štajerskem, Italijani pa na Primorskem. Ista usoda bi kmalu doletela tudi bronaste zvonove na Gorenjskem. Veliko zaslugo za rešitev bronastih zvonov na Gorenjskem lahko pripišemo orglarskemu mojstru Francu Jenku. Zadolžen je bil za njihov popis, vendar je z njim odlašal do konca vojne. Verjetno, da je za njegovim ravnanjem bila skrita modrost skladatelja in stolnega kanonika dr. Franca Kimovca. Vas zanima kako nastane zvon?
Zvonovi radostno zvonijo
Kaj bi bila slovenska velika noč brez praznične pesmi zvonov? Vprašajte tiste, ki so doživeli hude vojne čase, ko so pobrali te božje klicarje iz zvonikov, da so iz njihove doneče kovine vlili topovske cevi. Na veliki četrtek, ko duhovnik pri maši v spomin Jezusove zadnje večerje zapoje Slavo, se oglasijo vsi zvonovi in zvončki, potem pa utihnejo in molče do Slave na veliko soboto zvečer. Po ljudski veri na veliki četrtek zvonovi "odlete v Rim na božjo pot" ali "k svetemu očetu po blagoslov". Ko dva dni v spomin na Jezusovo smrt in njegov počitek v grobu ("Bogec so umrli", pravijo na Štajerskem) namesto njih ropotajo raglje, je njihov glas na veliko soboto in na veliko noč toliko lepši in slovesnejši. Kot da je cel orkester »tam gori v zvoniku«. Naši pritrkovalci znajo iz njih spraviti neskončno število melodij. V pesmi zvonov odmeva praznik, ki je v srcih vernih ljudi; z veseljem jim prisluhnejo tudi tisti, ki pogosto tudi preslišijo njihov glas, ko vabijo v božjo hišo.
Morda ste kdaj slišali koga reci: "Rojen sem pod zvonom svete Marjete," kar pomeni: v župniji svete Marjete. Zvon je glas župnije. Človek, ki živi v tujini, sanja o tem, da bo spet slišal domači zvon. Lepo doneči zvonovi so veselje in ponos (včasih že kar napuh) župnije. Slovenci kot glasbeno nadarjen narod neverjetno veliko damo na zvonove. Skoraj povsod so ljudje pripravljeni zanje veliko darovati, kajti ti zvonovi bodo njim in njihovim domačim peli ob veselih in žalostnih dogodkih, jim naznanjali čas in praznike, vabili bodo in klicali k Bogu ter molili in peli v imenu vse župnijske družine.
S tem besedilom vam bi radi povedali nekaj o zgodovini zvonov, popeljali bi vas radi v delavnico, kjer to priljubljeno in veličastno glasbilo nastaja, v besedi in sliki vam želimo predstaviti najstarejše zvonove na slovenskih tleh (zaradi omejenih tehničnih možnosti bo ta predstavitev zelo nepopolna), nekaj besed bo treba reci o obredu posvečenja zvonov in o njihovi vsakdanji službi; imeli bi pa kar greh, če bi kolcali o pritrkovanju, ki je tipično slovenska "glasbena umetnost". Ko bomo zvonove nekoliko bolje poznali, jim bomo radi prisluhnili z bolj odprtim ušesom in srcem nazaj.
Zgodovina zvonov
Zvon je glasbeni instrument z daleč donečim glasom, zato je zelo primeren za sklicevanje ljudi. Dandanes so zvonovi skoraj izključno v cerkveni rabi, v preteklosti pa so z njimi vabili ne le k bogoslužnim, ampak tudi k civilnim shodom. V naš kulturni prostor je zvon prišel pred kakimi 3000 leti iz Azije. Najstarejši zvon, ki je ohranjen, je bronasti zvon z asirskim reliefom, ki je bil vlit okoli 900 let pred Kristusom. Zvonove so uporabljali tudi v egipčanskih, asirskih, babilonskih, grških in rimskih templjih, vendar ti zvonovi še zdaleč niso bili taki, kot so današnji. Niso bili vliti iz prave snovi, niso imeli primerne oblike, potrebne velikosti in krepkega glasu. Stari latinski pisatelji poročajo, da je v Rimu zvon naznanjal uro, ko so odprli javna kopališča; v rimskih plemiških hišah so z zvonci klicali služabnike ali naznanjali čas obeda. V ta namen so uporabljali tudi obešene kovinske ali lesene plošče.
Prvotna in preprosta zvonila iz starega veka bi morda stalno ohranila svojo neznatnost, če jih ne bi Cerkev sprejela za klicarje k božji službi, V prvih treh stoletjih, ko so bili kristjani v rimski državi preganjani, so bogoslužje opravljali po zasebnih stanovanjih in naskrivaj, zato tudi ljudi niso javno sklicevali skupaj. To nalogo so opravljati kar ljudje med seboj ali pa kak služabnik Cerkve, ki je šel od vernika do vernika s sporočilom, kdaj in kje bo bogoslužni shod. Takim klicarjem so rekli tudi "petelini", ker so pač opravljali podobno nalogo kot ti jutranji budilci. Ko je Cerkev pod cesarjem Konstantinom Velikim z milanskim odlokom (313) dobila svobodo, so zaceli graditi cerkve in vernike so vabili k bogoslužju tako, da so udarjati na velike kovinske ali lesene plošče, ki so bile obešene blizu svetišča. V 5. stol, pa imajo cerkve že stolpe in v njih (manjše) zvonove. Stolpe z zvonovi so imele tudi stavbe, v katerih je zasedal mestni svet. Tako lahko še danes na pretorski palači v Kopru vidimo dva stolpiča z zvonovoma.
Med prvimi so imele zvonove samostanske cerkve in kapele benediktinskega reda (ustanovljenega leta 529) in benediktinci so se tudi prvi ukvarjali z ulivanjem zvonov. Benediktinska redovna pravila so službo zvonjenja nalagala opatu, predstojniku samostana, ki je to važno opravilo lahko zaupal kakemu posebno skrbnemu redovniku. Zvonove so smatrali za posvečene božje klicarje in spoštovali so jih tako zelo, da so smeli zvoniti le duhovniki. Kasneje so službo zvonjenja prepuščali tudi redovnim bratom (neduhovnikom), vendar so morali zvoniti v liturgični obleki - kot pri svetem opravilu.
Ko so se v srednjeveških mestih zaceli razvijati cehi, obrtniške zadruge, so le-ti sprejeli tudi umetnost ulivanja zvonov. To je res prava umetnost in dolgo časa so te izkušnje prenašali iz roda v rod samo z ustnim izročilom od očeta do sina. Prvi zvonoslovski spis, ki je nastal v zadetku 12. stol, pripisujejo benediktinskemu menihu Teofilu. Po njem se imenuje zvon, ki je bil po obliki podoben pletenemu panju za čebele. Krilo zvona je bilo spodaj le malo odprto, rob krila ni bil priostren, ampak top, spodnja ploskev ni bila poševna, kot pri današnjih zvonovih, ampak vodoravna. Zvon je bil valjaste oblike in je imel slab, škripajoč, jokajoč, pločevinast glas. Na to nas spominja staroslovanska beseda klakol, (rus. Kolokol; nem. die Glocke) ime za zvon. Nič boljši glas ni dajal od sebe zvon stožčaste oblike, ki so jih ulivali od 12. do 14. stoletja. Ta zvon pa je imel krilo široko odprto. Vzrok za to, da zvon ni dajal pravega glasu, je bila deloma v nepravi obliki, deloma pa v premajhni razliki med debelostjo zvonovega krila in nadkrilja. Zvonarski cehi so že tedaj z raznimi izboljšavami skušali uliti zvon take oblike, da bi dal čimbolj zveneč in doneč glas. Stanjševali so zgornjo polovico zvonovega nadkrilja, ki je polagoma prehajalo v debelejše krilo ter se končalo v še debelejšem nadstavku, ob katerega udarja kembelj. Spodnji rob ni bil več vodoravna, ampak priostrena ploskev. Tako je nastal zvon gotske oblike in ta je - seveda izpopolnjen - v veljavi še danes.
Od začetka so zvonove ulivali iz železa, kmalu pa so ugotovili, da ima bron lepši glas in zaceli so izdelovati bronaste zvonove. Kaj kmalu so zaceli zunanjo površino zvona krasiti: najprej s križi in raznimi geometrijskimi liki, kasneje pa z reliefi, ki so nekateri prave umetnine, z imeni darovalcev, znakom livarja, letnico izdelave in z raznimi napisi. Najbolj znan napis je naslednji: "Vivos voco, mortuos plango, fulgura frango" (Žive kličem, mrtve objokujem, strele lomim). O namenu in poslanstvu zvona govori tudi tale napis: "Laudo Deum verum, plebem voco, congrego clerum, defunctos ploro, pestem fugo, festa decoro" (Hvalim pravega Boga, kličem Ljudi, zbiram duhovščino, jokam nad mrtvimi, podim kugo, krasim praznike). Največkrat so na zvonovih, ki so po naših zvonikih, podobe zavetnikov tiste župnije in svetnikov, ki jih tam najbolj časte.
Najprej so imele zvonove cerkve po zahodni Evropi, kjer se je krščanstvo najbolj zgodaj razširilo. V 12. in 13. stol. so imele cerkve po dva, tri in tudi več zvonov, za cerkve redovnikov mendikantov (frančiškanov. kapucinov, dominikancev) pa je papež Janez XXII. (1324) prepovedal, da bi imele več kot en zvon. Že v 12. stoletju so imeli po cerkvah tudi ure z bitjem na zvonove, od 14. stoletja naprej pa so te ure postavljali v zvonike. Zakonik cerkvenega prava določa, da ima vsaka cerkev in javna kapela zvonove, s katerimi vabi ljudi k bogoslužju. Zvonovi so last cerkvenega občestva; določbe, kako naj se uporabljajo, pa daje višji cerkveni predstojnik.
Od brona do zvona
Pojdimo zdaj v livarno in si oglejmo, kako nastane zvon. Najprej je treba narediti model ali kalup, v katerega bodo vlil: zvonovino, zlitino 78 % bakra in 22 % cinka. Iz opeke (deloma tudi koksa) napravijo jedro. Okoli tega jedra nanašajo poseben livarski pesek, ki ga je mogoče rezati, dokler je vlažen. S šablono, ki je na vrhu pritrjena, natančno porežejo v krogu obliko notranjosti zvona. Površino prevlečejo z izolacijsko maso. Na to nanesejo ilovico, iz katere naredijo tako imenovani "lažni zvon". Spet ta "zvon" s šablono porežejo, nato površino okrasijo s podobami in napisi ter jo izolirajo. Vse skupaj pokrijejo z velikim železnim loncem. Med stene lonca in "lažnega zvona" nabijejo livarski pesek. Tako bodo dobili plaši zvona. Ko je ta suh, ga previdno dvignejo. "Lažni zvon" odstranijo (ga razbijejo), zopet pokrijejo nazaj plaši zvona. V praznino, ki je nastala med notranjim delom in plaščem, nalijejo zvonovino in zvon je vlit. Izdelava modela je zelo zahtevna in zapletena in stane več kot bron sam, čeprav je tudi ta material zelo drag.
Ko je zvon ohlajen, ga je treba preskusiti, kako poje. Zato se uporabljajo piščalke, zvonske vilice in v novejšem času tudi posebne elektronske naprave. Najprej se ga pregleda, če je njegova površina gladka, če je mera in teža prava. Sledi najvažnejši preizkus. Napeto čakajo lastnik (naročnik), izdelovalec in še kdo. Preiskovalec, ki se mu pravi kolavdator, pod zvonom na piščalko rahlo zapiska tisti ton, ki naj bi ga imel novi zvon. Če je ton zvona pravi, se na pisk oglasi, sicer molči. Preskuša ga tudi z zvonskimi vilicami. Rahlo jih udari s kladivcem, da se tresejo, vilice približa zvonu in jih rahlo pritisne nanj. če je ton pravi, se zvon spet oglasi, sicer ostane nem. Zdaj preskuša naprej. Zvon namreč nima samo enega tona, ampak jih ima celo vrsto. Najbolj važna je terca. Če bo mehka molova terca, bo zvon mehko, milo pel. Nato ugotovi kvinto, spodnjo oktavo, zgornjo oktavo pa še zgornjo kvinto in zgornjo terco. Če je zvon dober, bo oddajal sedem lepo se ujemajočih glasov akorda. In če je v zvoniku več zvonov, kakšna množina glasov se naenkrat oglasi! Če so, denimo, štirje, bo kar 28 glasov. Če bi bil v zvonu en sam glas, bi pel visoko, kot če bi tolkli po kosu traverze.
In kako doseči pravi ton in pravo sozvočje vseh teh tonov med seboj? Livar mora to vedeti že vnaprej, ko računa in dela prerez zvona (rebro zvona). Zato je potrebna stoletna izkušnja. Livarna ima veliko škodo, če se zvon narobe oglasi. Ne ostane drugega, kot zvon razbiti in vse začeti znova.
Pri nas visijo zvonovi, ki so prišli iz različnih livarn. V osrednji Sloveniji je veliko takih, ki jih je ulil Ljubljanski livar Samassa, nekaj jih je iz livarne Grassmayer iz Innsbrucka, ki ima štiristoletno tradicijo. Na Primorskem so novejši zvonovi iz livarn Broili iz Vidma (Udine), De Poli (Vittorio Veneto), manj jih je iz livarne Clochiatti (Udine). Zadnje čase dokaj uspešno uliva zvonove podjetje Feralit iz Žalca, nekaj pa jih je prišlo tudi iz livarske delavnice mojstra Mostarja iz Ljubljane.
Stari zvonovi
Najstarejši zvon na slovenskih tleh doni iz stolpa ob koprski stolnici. Na njem je napisana ne le letnica, ampak tudi datum: 6. septembra 1333. Ulila sta ga mojstra Jakob in Nikolaj iz Benetk, posvečen pa je svetemu Marku, zavetniku beneškega mesta, in svetemu Nazariju, zavetniku Kopra. Samo leto mlajši je zvon v Šentjoštu nad Horjulom (ljubljanska nadškofija). V mariborski škofiji pa je po popisu tamkajšnjega škofijskega sveta za cerkveno glasbo najstarejši zvon v Spodnji Polskavi, ki nosi letnico 1532. Zvon v Murski Soboti, ki je veljal za najstarejšega, ni bil ulit leta 1371, ampak dvesto let pozneje - 1571, Na njem je lep napis v gotskih črkah: "Kristus Kralj glej je postal pravi človek" (napis je v latinščini).
Pred prvo svetovno vojno je avstrijski zavod za spomeniško varstvo napravil popis vseh zvonov v "obalnih deželah" in v tem popisu je zajeto ozemlje ljubljanske nadškofije in Primorske. Tam zvemo, da je bilo tedaj (1914) kar 14 zvonov iz 14. stol, 38 iz 15. in 67 iz 16. stol. Največ - kar 904 - pa jih je bilo ulitih v 18. stol. Za mariborsko škofijo pravi njen zgodovinar dr. Franc Kovačič: "Naši najstarejši zvonovi so pred vojno segali kvečjemu v 14. stoletje, najstarejši znani zvon v mariborski škofiji je bil pač tisti iz leta 1320 pri vranski podružnici svetega Mohorja. Nekaj več jih je iz 15. stoletja, navadno le pri podružnicah na visokih hribih." Zakaj drugod ni starih zvonov? Isti zgodovinar odgovarja: "Zvonovi so pač delili usodo naše domovine, katero so neštetokrat oplenili Madžari in Turki. Tudi drugače so silni požari večkrat uničili mesta, trge in vasi, včasih tudi ,ogenj z neba', dokler niso imeli strelovodov." Številni zvonovi so morali iz zvonikov med obema vojnama. "S tem je vojna vihra posegla globoko v ljudsko dušo, ker malo kaj je našemu ljudstvu tako priljubljeno, kakor zvonovi," pravi Fr. Kovačič. "Z zvonovi je šla poezija iz dežele. Da je šlo v odjemanju zvonov prek meje državne potrebe, je razvidno iz tega, da so še po vojni ležali velikanski kupi zvonov na raznih zbirališčih." Ljudje so kar jokali, kakor da jim tržejo nekaj živega.
Največji zvon pri nas ima božjepotna cerkev na Sveti gori pri Gorici in tehta 4500 kg. Brezjanski zvon je 500 kg lažji. Oba ta velika zvonova sta prava zvončka v primerjavi z največjim zvonom na svetu: to je "carski zvon" (car kolokol) v Kremlju, ki tehta 196 ton! Kot zanimivost je treba omeniti "zvon želja" na Blejskem otoku. Zvon tehta približno 50 kg, ulit pa je bil v 17. stoletju, Zanimivo bi bilo raziskati napise na zvonovih, od najstarejših do najnovejših.
Blagoslov zvonov
Preden zvon nastopi službo božjega klicarja, mora biti blagoslovljen. Obred blagoslovitve navadno opravi škof. Zvonove lepo okrasijo, sprejme jih vsa župnija, saj bodo poslej njihovi, peli jim bodo v veselju in žalosti, naznanjali praznike in pogrebe. "Vabil bom k molitvi in daritvi in prosil ob večni preselitvi," pravi napis na zvonu v Poljanah nad Škofjo Loko. Obred blagoslovitve zvonov se začne s kropljenjem z blagoslovljeno vodo, med tem pa se moli psalm o božjem veličastvu (psalm 28). V molitvi je izražen namen zvonov: da ljudi opozarja na češčenje Boga pri skupni daritvi, da povabi vernike k večnemu plačilu (ob smrti), da s svojim zvonjenjem ob hudi uri opomni ljudi, naj molijo, da gre neurje brez škode mimo njih. Ljudje so dolgo časa zmotno mislili, da zvonjenje samo odganja hude duhove, točo in nevihto. Moč, ki odganja hudobijo, se ne pripisuje brnenju zvona, ampak molitvi Cerkve. Nato se zvon mazili s sveto krizmo na štirih straneh. Posvetitev zvonov je za posvečenjem cerkve najslovesnejši blagoslov. Nazadnje se zvonovi pokadijo s kadilom, pri tem pa se moli "glasbeni psalm" (psalm 150, v katerem so našteta mnoga glasbila). Obred se sklene s prošnjo, da bi zvonovi vabiti ljudi k veri.
Nemalokrat vsa župnija čaka, da nove zvonove takoj potem potegnejo v zvonik, da se prvikrat oglasijo. Zdaj bodo opravljali svojo službo. Zvonili bodo vsak dan: zjutraj, opoldne in zvečer, vabili bodo k bogoslužju v cerkev, naznanjali praznike, sporočali o smrti v župnijski družini, peli ob zadnjem slovesu. Trikratno zvonjenje vsak dan je bilo povsod v navadi prati koncu 16. stol. Zjutraj so zaceli zvoniti v 14. stol. Prvotno je bila to budnica, a po prizadevanju frančiškanov je dobilo zvonjenje verski pomen, ko so ob zvonjenju zaceli moliti angelsko češčenje, molitev, ki je razširjena tudi danes. Že v 13. stol, so zaceli angelsko češčenje moliti ob večernem zvonjenju. Le-to je prvotno opominjalo ljudi, naj pogasijo vse ognje. Od 17. stol. je pobožna navada, da se pri večernem zvonjenju nazadnje zvoni samo še z malim zvonom in takrat molitvi angelskega češčenja dodamo očenaš za duše v vicah.
(Konec citiranega povzetka)
V PEPELNIŠNI NOČI
Polnočni zvon z visokih linkrepkó zaklenkal je!
Potihnil glas je violin,
strunar odbrenkal je!
Sedaj vi narodom ste strah,
strah tudi vas bo zmel,
to žezlo prah, prestol bo prah,
vi boste prah, pepel!
Plesišča in gledišča se
povsod zapirajo,
v odprta pa svetišča se
zemljani zbirajo.
Vi, ki zaklade zbirate
iz bližnjikov krvi,
ki reveže zatirate -
prah boste tudi vi!
Glej, božji hram tam sred poljan
dviguje se v nebo,
oj božji hram tako prostran
in pa krasán tako!
Ti roj, ki noč in dan prežiš,
da brata v past bi ujel,
ti smrti v zanke se uloviš,
prah bodeš in pepel!
Kot reke v mórje vanj nocoj
krdela silna vro,
svetišče polno je takoj -
in duri se zapro.
In ti, ki z umom, cvetom let
zdaj bahaš se vesel,
glej, preden ti odpade cvet,
prah bodeš in pepel!"
Tu v bagru ino v svili vse
nocoj košati se,
diši ti po kadili vse
in sveti v zlati se.
Prišel še mnog, še mnog je trop,
mar bo se kak otel?
Ne! Vsem podpisal sem pokop:
"Prah boste in pepel!"
Več biserov ko v dnu morjá
pred tabo se iskri,
in več, ko zvezd je vrh nebá,
tu jasnih je oči.
Nazadnje roj še priskakljá
neskrbnih, jasnih lic,
čist, kakor angeli neba,
in lepši od cvetic.
Tu gibki udje, vzorna rast,
tu let in lica cvet,
tu zemlje slast, bogastvo, čast...
o, ti presrečni svet! -
Zaplakal nad tem krasom sem,
češ, tudi ta bo strt!
Še te... s tresočim glasom sem
zaznámoval za smrt...
A čuj!... Nek duh zakliče mi:
"Kar zreš jih pred seboj,
zapiši med mrliče mi
s pepelom tem nocoj!"
Končano! - Ne! - Čuj, duri tam
ječé zaškripljejo,
in nove trume v božji hram
skoz nje se usipljejo.
In stopil sem pred žrtvenik,
kot bi duhovnik bil,
pepel iz oljčnih je mladik
nanj dél cerkovnik bil.
Na teh ni srébra ne zlatá,
in blesk jim je neznan,
na licih tožnih se pozna
le sled solzá in ran.
Pepela zdaj na téme sem
najprvo sebi usul,
vtopil se v misli neme sem,
le Bog je sam jih čul.
To pač je siromakov rod.
molčé je zunaj stal
in mirno čakal, da gospod
prostora bi mu dal.
Pozval nato krdela sem
in prišla so hrumeč,
zaznámoval jim čela sem
preteč in pa svareč:
Sedaj, ko prost mu je pristop,
korak približa svoj,
jaz pa spoznam trpinov trop,
oh, bil je - narod moj!
"Oj grešniki maziljeni,
proč krono in škrlat,
saj boste vsi prisiljeni
ukloniti smrti vrat.
Odložil sem tedaj pepel,
v klečeče uprl okó,
za blagoslov sem roke vzpel
in kliknil sem krepkó:
"Le vstani, uborni narod moj,
do danes v prah teptan,
pepelni dan ni dan več tvoj,
tvoj je - vstajenja dan!"
Kakšen pomen je od nekdaj imelo zvonenje, nam pove tudi ljudska pesem:
PRI FARNI CERKVICI
Jaz sem še zmeraj pri svoji ljubici.
Bo treba vstati, slovo jemati
od svoje ljubice zaljubljene.
Pri farni cerkvici zvonček že zvoni.
Jaz sem še zmeraj pri svoji ljubici.
Bo treba iti, do mam'ce priti,
da me očetu ne zatožijo.
Pri farni cerkvici zvonček že zvoni.
Jaz sem še zmeraj pri svoji ljubici.
Sva se ljubila, ljubezen strila,
tako, da se povedati ne da.
4. GLAS SVETEGA MARTINA
Turistično kulturno društvo Sveti Martin z Brji na Vipavskem je v nedeljo, dne 17.maja 2009, v sodelovanju z Društvom pritrkovalcev Dolenjske in Bele krajine priredilo že četrto tekmovanje v pritrkovanju ČETRTI GLAS SVETEGA MARTINA. Tekmovanje je potekalo v zvoniku cerkvice Svetega Martina. Srečanja se je udeležilo osem ekip, ki so prišle iz vse Slovenije in tudi iz Italije in Avstrije.
Tekmovalce je bilo možno spremljati na platnu pred cerkvijo. Sodniška ekipa je bila tudi letos okrepljena, predsednik sodniške ekipe je bil pritrkovalski mojster najvišjega čina, akademski glasbenik Mark Česen. V sodniški ekipi je bil starosta pritrkovanja, mojster iz Avstrije Peter Hribernik.
Pritrkovali so kot nekoč. Po Vipavski dolini so se razlegale čudovite melodije, saj ima pritrkovanje pri nas že več ko 700-letno tradicijo, zato ga ljubitelji pritrkovalske kulture želijo ohraniti in obogatiti s tovrstnimi prireditvami in predstaviti širši javnosti. Letos so prireditev obogatili s pevskim delom in mašo, ki je posvetil renški župnik Slavko Hrast.
Umetniško je povezovala program Nina Trebovec. Obiskovalce in goste je Nina nagovorila z interpretacijo pesmi Glas svetega Martina, pesnice Tatjane Malec, ki je nastala po navdihu v noči pred programom.
Predstavili so se:
• Sontius – mešani pevski zbor, pevovodja Matej Petejan
• Vrtovin – moški pevski zbor, pevovodja Stanko Benko
• Janez Svetokriški – mešani zbor, pevovodja Peter Vidrih
• Moška pevska skupina Sv. Jernej Opčine ( Italija ), pevovodja Mirko Ferlan
• Vicenza ( Italija ) moški zbor, pevovodja Dino Stella prof.
• Koroška ( Avstrija ) pevska moška skupina, pevovodja Roman Verdel prof.
Usklajevalec pevskih zborov je bil Stanko Benko. Pevski zbori so z vrhunskim petjem popestili prireditev in pričarali občinstvu svojevrstni užitek. Mešani pevski zbor Janeza Svetokriškega je zapel veličastni odlomek iz Verdijeve opere Nabucco – zbor sužnjev (Zleti, misel, na zlatih perutih), kar je okronalo višek prireditve.
Sledila je podelitev pokalov in priznanj tekmovalnim skupinam. Prvo mesto so dosegli mladi lokavški pritrkovalci. Brez izjeme, vsi tekmovalci so bili odlično ocenjeni tako, da so bile med ocenjenimi pritrkovalci le manjše razlike. Vsi so si zaslužili resnično priznanje občinstva, ki je bilo izkazano z aplavzom. Posebno pohvalo si zaslužijo mladi, ki nadaljujejo s klenkarsko tradicijo.
Spekli so 13-kilogramski vinski kruh, ki ga je rezala vinska kraljica Karolina Kobal, predstavili so se domači vinarji in drugi, prireditelj je gostil z bogato kulinarično ponudbo. Prireditve se je udeležilo veliko število domačih obiskovalcev iz vse Slovenije, kakor tudi obiskovalcev Slovencev iz zamejstva ter Italijanov.
Marjan Možina iz Haloz je na RTV MMC zapisal: »Lepo je bilo. Med prijaznimi domačini, v hladni senci, pa kozarček barbere in košček vinskega kruha....Škoda, da si zaradi oddaljenosti nisem mogel ogledati celotnega programa. Pohvale še enkrat organizatorju.«
Med gosti je bil tudi Dragotin Mate, ki je užival v prijetni družbi sproščenih in ponosnih domačinov in ostal na prireditvi in družabnem srečanju do konca.
Vsa zahvala gre predsedniku Turistično kulturnega društva Sveti Martin Nenadu Breškemu in njegovi družini ter vsem sodelujočim, ki se trudijo, da se glas Sv. Martina vsako leto oglasi s pritrkovalsko tradicionalno prireditvijo.
Ob tem bi bilo potrebno še posebej poudariti, da bi morali vsi družbeni dejavniki bolj materialno podpreti pritrkovalsko tradicijo in ji omogočiti njeno delovanje, saj le-ta spada v narodovo kulturno zakladnico. Finančno bi bilo treba podpreti tudi periodično izhajanje časopisa Klenkarski glas. Vsa podpora in zahvala pritrkovalskemu mojstru, akademskemu glasbeniku in entuziastu Marku Česnu za njegova prizadevanja, da se ohrani ta biser slovenske kulture.
Na Breškijevem vrtu je bilo zares lepo. Upam, da se kmalu tam spet srečamo.
GLAS SVETEGA MARTINA
Kamniti turn je presanjal leto.
Hribček na Brjami je ozelenel,
v srčni prekat Vipavske doline
se vrača poletje.
Stojimo pod nebeško pozlačeno
kupolo, obdano z modrino.
Obliva nas mehkoba dneva.
Poglejte, s soncem so obsijani
vipavski griči, vinogradi dobivajo
podobo najlepše dežele na svetu.
Z zelenim šalom in rožnato ruto
je ogrnjena naša vasica.
V bronu se prebuja glas.
Glas Svetega Martina.
Vso noč se je zvon naslanjal
na klenkarske roke in čakal,
da zaniha kembelj.
Oglasil se je!
Prebudil se je glas brona
in njegovo zvonjenje je preraslo
v veličastno melodijo.
Koliko ljubezni skrivajo kamniti zidovi
cerkvice v svoji notranjosti.
Prisluhnite, zvon nabija doneče,
drami vas in zbuja.
Šoje in ptice so se dvignile z letom
v svoje polsanje.
Nebo se odpira, kakor bi glas
Svetega Martina trgal himen vesolja
in preplavil vse nebeške vrtove.
Melodija iz zvonika doni po tej igrivi,
od burje prepihani Vipavski dolini
in mi občutimo vonj po kruhu, vinu
in radost, ki vstopa v naša srca.
Zvonjenje se razlega in odmeva
v daljave, izžareva zarjo zemlje
in vstopa v svetišče življenja.
Glas Svetega Martina bo donel tudi,
ko boste pospravljali žetev na kašče,
grozdje v brenete in kleti.
V vsaki čaši brejske klarnice bo donel
in vam nadzravljal blagoslužni božji klicar.
Oglašal se bo, ko bo jutranjica vstajala,
ob dogodkih radosti in veselja,
ob hudi uri bo žive klical,
mrtve objokoval in lomil strele.
Zvon Svetega Marina bo večno
veličastno klenkal in pel
v ritmu zemlje in njene duše,
vsakič ko bo nastopil čas praznovanja.
Tisoč krat se je kembelj že umiril,
zvon utihnil in vedo znova zanihal
in se čarobno oglasil.
Polje se zdrami in vztrepeta,
vinogradi ozelenijo, češnje pordijo.
Koliko zdravilnih glasov se dotika
naše duše, koliko svetlobe
in veličastja je namenjeno
tej prekrasni deželi in njenim ljudem.
S čudežnim glasom resnice
nas glas svetega Martina uči
spoznati neponarejeno lastnost kovine.
Pesem sem napisala po navdihu ob četrti uri zjutraj, 17. maja, na dan prireditve.
MOJ POTOPIS PO BRJAH
Ko srce zahrepeni, gre v kraje, kjer je človek preživel svojo mladost. Obisk Vipavske doline je zame že od nekdaj posebno doživetje. Srečna sem, ko obiščem moje Dobravlje in ko nostalgično zagledam Čaven in brdca, po katerih sem po trnjevem grmičevju trgala svoje otroške kikle in po kamnitih stezicah uničevala čevlje. Vipavsko dolino ljudje bolj poznajo po burji, ki se silovito zaganja z gorskih vrhov, včasih pa njeni sunki presegajo celo 180 km/h. Tu sem hodila v dobravsko osnovno šolo in v ajdovsko gimnazijo ter neštetokrat prepešačila pot ali kar naravnost po železniških tračnicah (štreki) iz Dobravelj v ajdovski internat ob Hublju in nazaj. Burja po eni strani dolino zrači, po drugi strani pa kroji življenje in navade prebivalcev.
Naselja so zrasla praviloma v zavetnih legah, strehe so pokrite s korci in obtežene s kamni, pročelja hiš so obrnjena proti jugu, prav tako so nagnjena drevesa. Burja je pomagala krojiti zgodovino, saj je usodno posegla v boj med vojskama rimskega cesarja Teodozija in upornika Evgenija 5. in 6. septembra 394 v bitki pri Frigidu. Odločilno je pomagala Teodozijevim vojščakom k zmagi. Ta bitka velja za neposreden povod razpada enotnega rimskega cesarstva na dva dela.
Prijazno povabilo Tonija Kodriča iz Brji, ki je začutil staro dušo z mladim srcem, me je spravilo na pot prek Krasa v Vipavsko dolino in na Brje. Povabilo se je glasilo: KRAJEVNA SKUPNOST BRJE, DRUŠTVO ANIMATORJEV NORMA7, DRUŠTVO VINARJEV IN VINOGRADNIKOV BRJE, TURISTIČNO KULTURNO DRUŠTVO SV. MARTIN prisrčno vabimo na slovesno kulturno prireditev »POD TRTO BIVAM ZDAJ…«,ob stoletnici smrti Simona Gregorčiča in na tradicionalno brejsko MARTINOVANJE na Brjah, sobota, 11. november 2006. Za ogled spominske sobe in razstave »Simon Gregorčič in Brejci« javite ogled: 031 468 462, 05 36 47643. Dne 12. november 2006, ob 10.00 uri je bil iz Doma kulture Branik odhod udeležencev POHODA PO OLJČNI POTI SIMONA GREGORČIČA.
Prireditev se nisem mogla udeležiti in sem v znak hvaležnosti in veselja, da sem povabljena v kraje, kjer sem preživela mladost, napisala pesem Brejcem in Brejkam s posvetilom ob obletnici Gregorčičeve smrti. Nato me je Toni Kodrič prijazno povabil na obisk. Neko nedeljo sem res odšla na Brje. Bila sem deležna gostoljubnega sprejema in pozornosti, ki je nisem pričakovala in moram povedati, da sem bila prijetno presenečena nad prijaznostjo in gostoljubnostjo Brejcev.
Toni Kodrič in predsednik Kulturno - turističnega društva Nenad Breški sta me najprej peljala na ogled spominske sobe in razstave »SIMON GREGORČIČ IN BREJCI« v Čebronovo hišo, kjer mi je Kazimir, pranečak Simona Gregorčiča prijazno pokazal in obširno obrazaložil izvor in zgodovino ohranjenih predmetov in dokumentov Brejskih sorodnikov Gregorčiča - v hiši Brje 62, ki spominjajo na čas, ko je Gregorčič obiskoval Brje. Spominska soba je zares skrbno urejena z bogato razstavo predmetov in dokumentov, ki jo je oblikoval strokovni sodelavec Goriškega muzeja Kromberk, mag. Borut Koloini. Naj povem, da je razstava »Simon Gregorčič in Brejci« odprta vsako nedeljo med 14.00 in 16.00 in po dogovoru na tel: 031 468 462 (Majda) in 041 666 544 (Kazimir). V dar sem prejela pesniško zbirko, ki so jo Brejci izdali ob 100. obletnici smrti pesnika Simona Gregorčiča – PESMI TEBI IZBRANE in steklenico belega vina z spominsko nelepko »Ob 100-letnici smrti Simona Gregorčiča«.
Zasluge za bogato kulturno delovanje nedvomno imajo vsa zgoraj našteta društva, posebno pa še Kulturno - turistično društvo Sv. Martin, ki je izvedlo že nekaj v javnosti odmevnih projektov, med drugim tudi mednarodno tekmovanje v pritrkovanju v mesecu avgustu 2006 ter prireditev razstava kruha, ki so se jo udeležili v velikem številu obiskovalci iz domovine in iz tujine. Omenjeno prireditev o kruhu nameravajo ponoviti 28. avgusta letos z bogatim kulturnim programom. Vprašali so me, če je kakšna možnost, da bi sodelovala v njihovem kulturnem programu in sem obljubila da bom sodelovala s svojo poezijo o zemlji, pšenici in kruhu.
Nato so me odpeljali v veliko vinsko klet, kjer sem bila gostja in degustirala čudovita brejska vina. Društvo vinogradnikov in vinarjev Brje na Vipavskem nadaljuje tradicijo sadjarsko vinarskega društva, ustanovljenega leta 1901, katerega ustanovni član je bil tudi Simon Gregorčič. Gregorčič je, kot izobražen človek, aktivno sodeloval pri določitvi same dejavnosti in namena ustanovitve društva. Društvo je tako od samega začetka delovalo na področju izobraževanja svojih članov, na druženju in osveščanju vaščanov k sodobnejšemu načinu kmetovanja. Društvo se tudi dandanes zavzema za nadaljevanje tradicije in za večjo prepoznavnost njihove vasi. Vsakoletno prireja ocenjevanje vin brejskih vinarjev ter druga tradicionalna srečanja, kot je Martinov krst vina. Člani društva pa radi sodelujejo tudi pri ostalih dogodkih v vasi Brje.
Iz vinske kleti sta me Toni Kodrič in predsednik KTD Nenad Breški odpeljala v brejski kulturni dom in predsednica Kulturnega društva Norma 7, mi je predstavila prostore, slike in umetniške izdelke, ki jih izdelujejo člani društva, ki se ukvarja predvsem s kulturnimi dejavnostmi, ki bistveno vplivajo na kakovost življenja zlasti starejših in invalidnih oseb in drugih marginalnih skupin prebivalstva. Društvo deluje že dobro desetletje. Nekateri njihovi projekti so postali že tradicionalni: Projekt NORMAFEST zajema 5 do 6 kulturnih dogodkov, s katerimi se javnosti predstavijo invalidne osebe s svojo ustvarjalno govorico; projekt KOLONIJA USTVARJALNIH DEJAVNOSTI; NOČNI POHOD na zaselek Sv. Martin z večernim kulturnim programom, ki ga oblikuje društvo in ki privablja številne obiskovalce.
Iz brejskega kulturnega doma sta me Toni Kodrič in predsednik Kulturno - turističnega društva Nenad Breški peljala na ogled cerkve Svetega Martina, 333 m. n.v. Cerkev je bila zgrajena leta 1548, porušena med vojno leta 1944, obnovljena kot kulturni in sakralni spomenik pa v letu slovenske državnosti leta 1991. Cerkev je opremljena z križevim potom kiparja Petra Černeta in z raznimi skulpturami iz žgane gline, kot so Sv. Martin, 1993, Kaki, 1994, Burja 1995, itd.
Še nekaj podatkov o Vipavskih cestah: Od najstarejših časov ima Ajdovščina pomembno prometno vlogo. V času Rimljanov je od Aquileie (Oglej) proti Panoniji skozi Vipavsko dolino vodila državna cesta – RIMSKA CESTA, ki je bila najpomembnejša vez mediterana s celinskim svetom. Preden je bila zgrajena Castra, je ob njej stala cestna postaja Fluvio Frigido. Danes skozi dolino pelje magistralna in hitra cesta, ki bo dograjena do leta 2007, s tem bo Ajdovščina postala prometno še dostopnejša.V Ajdovščino lahko pridete z več smeri: Ljubljana – avtocesta, izhod Nanos – Rebrnice – Podnanos – VipavaLjubljana – Logatec – Črni vrh – Col – Ajdovščina - Ljubljana – Logatec – Hrušica – Col – Ajdovščina (RIMSKA CESTA)Nova Gorica – Vrtojba – hitra cesta – AjdovščinaNova Gorica – regionalna cesta skozi naselja – Ajdovščina.
Z Brji sem se odpeljala čez Rebrnice in Podnanos proti Kopru. Ko pišem ta Potopis moram reci, da mi je poleg prijaznosti, kulturne razgibanosti in dejavnosti Brejcev in Brejk najbolj ostalo v spominu vse, kar je povedal Gregorčičev pranečak Kazimir o pesniku Simonu Gregoričiču, ki je bil na Brjah od leta 1872 –1881 in tudi kar je zapisal o pesniku Simonu Gregorčiču mag. Borut Koloini. Simon Gregorčič se je rodil 15. oktobra 1844 pri Podmelčkovih na Vrstnem nad Kobaridom. Bil je drugi otrok Jerneja in Katarine, rojene Gabršček. Vikar in vaški učitelj Anton Gregorčič, ki je poučeval v enorazrednici na Libušnjem, je odkril otrokovo veliko nadarjenost. Zato je starša pregovoril, da sta dala osemletnega Simona v goriško normalko, ki jo je obiskoval med leti 1852 in 1855. Z enajstimi leti je stopil v gimnazijo in imel prvo leto zaradi domotožja velike težave, ki jih je v naslednjih letih povsem obvladoval, tako da je bil kmalu med najboljšimi dijaki in leta 1864 je maturiral z odliko. V teh letih je začel pisati pesmi. 13 jih je najprej objavil v Slovenskem glasniku, ki je izhajal v Celovcu, še istega leta pa v zbirki Iskrice domoljubne.
Že v srednji šoli je pokazal veliko zanimanje za jezike in se je poleg obveznih, nemščine, latinščine in grščine, učil tudi srbohrvaščine, češčine in verjetno tudi ruščine. Razumel je italijansko in furlansko. Tako je po maturi najprej razmišljal, da bi se vpisal na klasično filologijo na Dunaju, pa se je zaradi gmotne stiske na veliko željo svoje matere, s težkim srcem vpisal na goriško bogoslovno semenišče.
Prvo službo je dobil v Kobaridu leta 1868. Predstojnik, dekan Anton Jakše, je bil mlademu in bolehnemu kaplanu zelo naklonjen in mu je olajšal poklicne naloge. Simon Gregorčič je zato veliko časa in energije porabil za vzgojno delo, s čimer se je domačinom zelo priljubil. Veliko je tudi pesnil in objavljal v Zvonu, Zori in v Besednjaku. Leta 1972 je spoznal mlado ljubljansko učiteljico Bogojilo Milek, ki je prišla poučevat v Kobarid. Zelo sta si bila všeč in verjetno je zaradi njune obojestranske naklonjenosti moral v Rihenberk. Z novim predstojnikom se nista najbolje razumela in Simon se je počutil osamljenega in potrtega. Takrat se je v njem spet prebudila želja po študiju jezikov in zato se je skrivoma vpisal na dunajsko univerzo. V Rihenberku se je kmalu spoprijateljil z domačini in se jim močno priljubil, morda zato študija ni nadaljeval. V novi župniji je kaplan skrbel za tri podružnične cerkve: cerkev sv. Duha v Pedrovem, sv. Martina nad Brjami in sv. Katarino Aleksandijsko na Preserjah. Vse tri so bile približno uro hoda oddaljene od Branika, vendar tako, da pot do cerkve sv. Martina do sv. Katarine ni terjala povratka v Branik. Zato si je Simon Gregorčič, ki je takrat že občutil svojo bolezen, pot skrajšal tako, da je prespal na Brjah. V Čebronovi hiši je bila pripravljena učilnica, v kateri je brejske otroke poučeval verouk. V isti hiši je bilo dovolj prostora, da je lahko prespal. Za njegovo udobje so poskrbele gospodinje.
Gregorčičeva mlajša sestra Katarina je prišla v Rihenberk skupaj z njim in se poročila k Čebronovim leta 1876. Rodila mu je 11 otrok, med njimi hčer Helenko, ki ji je Gregorčič napisal pesem. Aprila leta 1881 je Gregorčič zapustil Rihenberk in se preselil na Gradišče nad Prvačino. Tu je potreboval novo gospodinjo in najboljša izbira je bila prav pri roki. Čebrovnova hči Cecilija in sedaj celo Simonova svakinja je bila v Gorici že izučena v gospodinjskih veščinah, zato ji je lahko povsem zaupal. Najbrž sta se hitro dogovorila. Dobri ljudje in sorodniki so Simona Gregorčiča še bolj navezali na Brje. Na Gradišču je Gregorčič kupil Tominčevo kmetijo, ki jo je obdeloval. Težkega dela je bilo veliko in ker ga sam ni zmogel, se je za pomoč največkrat obrnil na Čebronove. Lojze Čebron mu je večkrat pomagal orati. Tako je ostajal Simon Gregorčič ves čas tesno povezan z Brjami in tudi s Cecilijo sta se dobro razumela. To je postalo zelo pomembno v naslednjih letih, ko se je v njem vse resneje oglašala bolezen srca. Z nakupom kmetije je zašel v denarne težave, ki jih je rešil z izdajo Poezij leta 1884.
V naslednjih letih je Simon Gregorčič veliko potoval. Najprej na Češko in kasneje v Dalmacijo in Črno goro. Leta 1899 se je zaradi bolezni upokojil in živel precej odmaknjeno življenje na svoji kmetiji. Leta 1903 sta se s Cecilijo, ki mu je stala ves čas ob strani, preselila v Gorico. Poleti 1906 je odpotoval še na zadnje potovanje na Kranjsko, kjer je obiskal več svojih prijateljev. S tega potovanja je poslal Ceciliji še zadnje ohranjeno pismo, v katerem jo vabi, naj se mu pridruži. V jeseni istega leta je Simona Gregorčiča zadela kap in 24. novembra je izdihnil na rokah svoje zveste gospodinje. Pokopali so ga blizu rojstnega doma. Cecilija je po njegovi smrti še živela v Gorici. Leta 1908 je romala v Lurd in dve leti kasneje v Jeruzalem. Na stara leta se je preselila spet domov na Brje in s sabo prinesla gospodinjske predmete, za katere lahko upravičeno sklepamo, da jih je uporabljal Simon Gregorčič.
Povedali so, da so se dne 24. novembra letos tudi v Dornberku spomnili stote obletnice smrti pesnika in duhovnika Simona Gregorčiča. Na slovesnosti so predstavili tudi knjigo, v kateri je ponatisnjen življenjepis Simona Gregorčiča, ki ga je leta 1907, že leto po pesnikovi smrti, napisal Anton Burgar. »Simon Gregorčič je tri desetletja preživel v neposredni soseščini vasi /Dornberk/. V tem obdobju so izšle tudi vse tri zbirke njegovih poezij. Tu si je postavil oltar v slovenskem Parnasu. Tu je doživel izjemno naklonjenost in občudovanje vipavskega človeka pa tudi nekaj pelina v časopisnih kritikah,« je v uvodu zapisal predsednik društva "Zapisi" Rajko Harej. V zadnjem delu knjige je objavljenih deset Gregorčičevih pesmi, ki jih je prav za namen obletnice uglasbil skladatelj Miran Rustja z Brij. Na slovesnosti so štirje zbori peli Gregorčičeve pesmi: ženski pevski zbor iz Nove Gorice, ki ga vodi Ivan Mignozzi, dekliški zbor Grlica iz Budanj, ki ga vodi Andreja Rustja, Kmečke žene iz Dornberka in vokalna skupina Dornberški fantje, ki jo vodi Janko Harej. Vsak zbor je zapel tudi po eno novo Rustjevo uglasbitev. Na koncu je še vokalno instrumentalna skupina izvedla tri Gregorčičeve pesmi v rock izvedbi.
Zgoraj navedenim društvom, Toniju Kodriču in predsedniku Kulturno - turističnega društva Brje Nenadu Breškemu ter vsem Brejcem in Brejkam se zahvaljujem za prijaznost in lepo doživetje na Brjah. Vsem se zahvaljuje tudi Marjan Kukanja, ki je bil z mano na obisku.
ETNOLOŠKA PRIREDITEV »KRUH JE ŽIVLJENJE«
UMETNIŠKI KRUHI PEKOVSKEGA MOJSTRA NENADA BREŠKEGA OB POEZIJI O ZEMLJI, PŠENICI IN KRUHU PRIMORSKE PESNICE TATJANE MALEC
Etnološka prireditev »Kruh je življenje« na svetem Martinu na Brjah, ki jo je v nedeljo 26. avgusta 2007organiziralo Turistično – kulturno društvo sveti Martin Brje v cerkvi Sv. Martina, je krasno uspela.
Udeležba je bila polnoštevilna, občinstvo je uživalo ob pestri razstavi dekorativnih kruhov s preko 50 oblikovalskimi stvaritvami po starih običajih pekovskega mojstra Nenada Breškega in ob čudoviti interpretaciji poezije dramske igralke mag. Alide Bevk iz Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica, ki je brala poezijo Tatjane Malec o zemlji, žitu in kruhu in doživela ob vsaki pesmi navdušen aplavz.
Nastopajoče je umetniško povezovala Nina Trebovc z Brji. Prireditev je obogatil godalni kvartet Alegretto iz Nove Gorice s skladbami G. F. Handel: Hornpipe, J. Haydn: Adagio, W. A. Mozart: Andante grazioso,. W. A. Mozart: Rondo - Allegro grazioso. Ob začetku in ob koncu prireditve so pritrkovali lokavski pritrkovalci in zaigrali pritrkovalsko himno Marjana Rustje. Pritrkovali so tudi učenci, na katere se prenaša to znanje.
Dogodek je zaznamovala tudi obogatitev spominske sobe Simona Gregorčiča z umetniško sliko slovenskega rojaka akad. slikarja Tonya Kobala (1924 - 1992), prof. University of Western Ontario, London, prof. Ontario, Kanada, ki jo je podarila mag. Milica Trebše Štolfa iz Šareda nad Izolo, ki vsako leto obiskuje slovenske rojake v Kanadi.
Gregorčičev pranečak Kazimir Čebron je podaril slovenskemu kanadskemu kulturnemu društvu Simon Gregorčič pesniško zbirko Simona Gregorčiča, v kateri so tudi doslej še neobjavljene pesmi.
Obiskovalci prireditve so bili postreženi z dobro brejsko kapljico Klarnice, ki jo Makovčeva kmetija izvaža na japonski dvor in z drugimi vini avtohtone sorte, z ovčjim sirom in raznimi dobrotami kraja. Največja poslastica so bili ogromni hlebci domačega kruha iz pire in domače moke, ki so jih obiskovalci lahko tudi kupili za domov. Isto tako tudi ekološka semena. Pekovski mojster Nenad Breški je spekel pet vrst štrudljev, ki so tehtali skupaj več kot 40 kg. Na prireditvi so bile občinstvu na voljo tudi pesniški zbirki primorske pesnice Tatjane Malec »Sončevo oko« in »Gorečka« ter pesem o brejskem študlju, napisana v narečju.
Po prireditvi je nastopajoče in goste pogostila še Nenadova družina na letnem vrtu, med hrasti, bori in zelenjem, kjer je urejen prostor za piknike, da so se ob prijetnem klepetu, dobri kapljici ter domačih gastronomskih dobrotah, sprostili. Razstava v cerkvici svetega Martina bo odprta še cel teden. Za tiste, ki se v nedeljo prireditve niste mogli udeležiti zaradi prezgodnje trgatve ali drugih razlogov, so na voljo za ogled tudi pesničnini panoji s poezijo o zemlji, žitu in kruhu ter pregovori o kruhu. Poleg ogleda etnološke razstave kruhov, je možen je tudi skupinski ogled Gregoričeve spominske sobe, brejskih kleti in nakup vina.
Vinogradniško in sadjarsko naselje Brje sestavljajo številni zaselki na zahodnem delu Vipavskih gričev. Ob zadnjem popisu so na Brjah našteli 382 prebivalcev. Razgibana površina ustvarja slikovito krajino. V zaselku Kodrovi je zanimiv stavbni niz mediteranskega tipa z vhodi v banjasto obokane kleti in polkrožno sestavljenimi portali, vredno ogleda.
Nad Brjami se na nadmorski višini 331 m dviga najvišji zaselek Sv. Martin, kjer je na dominantni točki postavljena cerkvica Sv. Martina, ki ločuje Vipavsko dolino od Braniške. Cerkev stoji na vzvišenem delu nad vasjo Brje. Sezidana je bila leta 1548, kot priča vklesana letnica na kapitelu slavoločnega pilastra.
Leta 1640 so cerkvi prizidali zvonik. Leta 1944 so jo Nemci minirali, krajani in Ministrstvo za kulturo so jo po osamosvojitvi Slovenije, cerkvico obnovili in predstavlja kulturni spomenik. V njej se poleg sakralnih obredov vršijo tudi kulturne prireditve. Od tu se vam ponuja prelep razgled na obe strani: na Vipavsko dolino in obronke Trnovskega gozda na severovzhodu ter na Kras na jugozahodu, ob lepem vremenu pa je moč videti celo morje v daljavi.
Pod cerkvijo so pod drevesi klopi in mize, kjer se lahko obiskovalci odpočijejo in občudujejo krasen razgled na vse strani Vipavske doline. Brje imajo bogato vinogradniško tradicijo, o tem govorijo sončne lege za vinograde, posejane po Vipavskih gričih. Že na prehodu prejšnjega stoletja – leta 1899 – so domači vinogradniki ustanovili vinogradniško vinarsko društvo z namenom združiti svoje znanje in izkušnje. Med soustanovitelji društva je bil tudi pesnik Simon Gregorčič. Društvo je še vedno živo, med drugim vsako leto pripravi tradicionalno martinovanje na Brjah.
Skozi vas Brje pelje Vipavska vinska cesta. Gostje ste dobrodošli v vinskih hramih ponudnikov, poleg odličnega, doma pridelanega vina, vam bodo ponudili tipične vipavske jedi. Na Turistični kmetiji Birsa pa vam nudijo tudi apartmaje in sobe.
Na Brjah deluje tudi Društvo animatorjev Norma 7, ki s prirejanjem razstav in literarnih večerov v prostorih društva ali v stari šoli skrbi za bogato kulturno življenje na vasi. Društvo aktivno sodeluje pri pripravi krajevnega praznika.
Še na eno zanimivost velja opozoriti: Brejci so prav pred kratkim obnovili vežico, ki je delo znanega arhitekta Maksa Fabianija. Maks Fabiani je tudi sicer bistveno vplival na obliko posameznih objektov ter urbanistično zasnovo središč številnih vasi na Primorskem. V cerkvi sv. Martina si lahko ogledate skulpture akademskega kiparja Petra Černeta. Dobrodošli na Brjah! Počutili se boste lepo.
ETNOLOŠKA PRIREDITEV "KRUH JE ŽIVLJENJE" JE USPELA
Etnološka prireditev »Kruh je življenje« na svetem Martinu na Brjah, ki jo je v nedeljo 26. avgusta organiziralo Turistično – kulturno društvo sveti Martin brje v cerkvi Sv. Martina, je krasno uspela.
Udeležba je bila polnoštevilna, občinstvo je uživalo ob pestri razstavi dekorativnih kruhov s preko 50 oblikovalskimi stvaritvami po starih običajih pekovskega mojstra Nenada Breškega in ob čudoviti interpretaciji poezije dramske igralke mag. Alide Bevk iz Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica, ki je brala mojo poezijo o zemlji, žitu in kruhu in doživela ob vsaki pesmi navdušen aplavz.
Prireditev je umetniško povezovala Nina Trebovc z Brji. Prireditev je obogatil godalni kvartet Alegretto iz Nove Gorice s skladbami G. F. Handel: Hornpipe, J. Haydn: Adagio, W. A. Mozart: Andante grazioso,. W. A. Mozart: Rondo - Allegro grazioso. Ob začetku in ob koncu prireditve so pritrkovali lokavski pritrkovalci in zaigrali pritrkovalsko himno Marjana Rustje. Pritrkovali so tudi učenci, na katere se prenaša to znanje.
Prireditve so se udeležili tudi predsednik organizacije Tigr Primorske Marjan Bevk in dr. Mira Cenčičeva s soprogom, avtorica knjige o črnih bratih in mag. Milica Trebše Štolfa. Med občinstvom so bili prisotni tudi predstavniki iz javnega in kulturnega življenja.
Prireditev je zaznamovala tudi obogatitev spominske sobe Simona Gregorčiča z umetniško sliko slovenskega rojaka akad. slikarja Tonya Kobala (1924 - 1992), prof. University of Western Ontario, London, prof. Ontario, Kanada, ki jo je podarila mag. Milice Trebše Štolfa iz Šareda nad Izolo, ki vsako leto obiskuje slovenske rojake v Kanadi.
Gregorčičev pranečak Kazimir Čebron je podaril slovenskemu kanadskemu kulturnemu društvu Simon Gregorčič pesniško zbirko Simona Gregorčiča, v kateri so tudi doslej še neobjavljene pesmi.
Obiskovalci prireditve so bili postreženi z dobro brejsko kapljico Klarnice, ki jo Makovčeva kmetija izvaža na japonski dvor in z drugimi vini avtohtone sorte, z ovčjim sirom in raznimi dobrotami kraja. Največja poslastica so bili ogromni hlebci domačega kruha iz pire in domače moke, ki so jih obiskovalci lahko tudi kupili za domov. Isto tako tudi ekološka semena. Pekovski mojster Nenad Breški je spekel pet vrst štrudljev, ki so tehtali skupaj več kot 40 kg.
Na prireditvi so bile občinstvu na voljo tudi moji pesniški zbirki »Sončevo oko« in »Gorečka« ter pesem o brejskem študlju, napisana v narečju.
Prireditev so spremljali številni mediji, snemala pa jo je tudi nacionalna TV.
Po prireditvi nas je nastopajoče in povabljene goste gostila še Nenadova družina na letnem vrtu, med hrasti, bori in zelenjem, kjer je urejen prostor za piknike. Tu smo se ob prijetnem klepetu, dobri kapljici ter domačih gastronomskih dobrotah, sprostili.
Razstava v cerkvici svetega Martina bo odprta še cel teden. Za tiste, ki se v nedeljo prireditve niste mogli udeležiti zaradi prezgodnje trgatve ali drugih razlogov, so na voljo za ogled tudi panoji z mojo poezijo o zemlji, žitu in kruhu ter pregovori o kruhu. Poleg ogleda etnološke razstave kruhov, je možen je tudi skupinski ogled Gregoričeve spominske sobe, brejskih kleti in nakup vina.
Vinogradniško in sadjarsko naselje brje sestavljajo številni zaselki na zahodnem delu Vipavskih gričev. Ob zadnjem popisu so na Brjah našteli 382 prebivalcev. Razgibana površina ustvarja slikovito krajino. V zaselku Kodrovi je zanimiv stavbni niz mediteranskega tipa z vhodi v banjasto obokane kleti in polkrožno sestavljenimi portali, vredno ogleda.
Nad Brjami se na nadmorski višini 331 m dviga najvišji zaselek Sv. Martin, kjer je na dominantni točki postavljena cerkvica Sv. Martina, ki ločuje Vipavsko dolino od Braniške. Cerkev stoji na vzvišenem delu nad vasjo brje. Sezidana je bila leta 1548, kot priča vklesana letnica na kapitelu slavoločnega pilastra.
Leta 1640 so cerkvi prizidali zvonik. Leta 1944 so jo Nemci minirali, krajani in Ministrstvo za kulturo so jo po osamosvojitvi Slovenije, cerkvico obnovili in predstavlja kulturni spomenik. V njej se poleg sakralnih obredov vršijo tudi kulturne prireditve. Od tu se vam ponuja prelep razgled na obe strani: na Vipavsko dolino in obronke Trnovskega gozda na severovzhodu ter na Kras na jugozahodu, ob lepem vremenu pa je moč videti celo morje v daljavi.
Pod cerkvijo so pod drevesi klopi in mize, kjer se lahko obiskovalci odpočijejo in občudujejo krasen razgled na vse strani Vipavske doline.
brje imajo bogato vinogradniško tradicijo, o tem govorijo sončne lege za vinograde, posejane po Vipavskih gričih. Že na prehodu prejšnjega stoletja – leta 1899 – so domači vinogradniki ustanovili vinogradniško vinarsko društvo z namenom združiti svoje znanje in izkušnje. Med soustanovitelji društva je bil tudi pesnik Simon Gregorčič. Društvo je še vedno živo, med drugim vsako leto pripravi tradicionalno martinovanje na Brjah.
Skozi vas brje pelje Vipavska vinska cesta. Gostje ste dobrodošli v vinskih hramih ponudnikov, poleg odličnega, doma pridelanega vina, vam bodo ponudili tipične vipavske jedi. Na Turistični kmetiji Birsa pa vam nudijo tudi apartmaje in sobe.
Na Brjah deluje tudi Društvo animatorjev Norma 7, ki s prirejanjem razstav in literarnih večerov v prostorih društva ali v stari šoli skrbi za bogato kulturno življenje na vasi. Društvo aktivno sodeluje pri pripravi krajevnega praznika.
Še na eno zanimivost velja opozoriti: Brejci so prav pred kratkim obnovili vežico, ki je delo znanega arhitekta Maksa Fabianija. Maks Fabiani je tudi sicer bistveno vplival na obliko posameznih objektov ter urbanistično zasnovo središč številnih vasi na Primorskem. V cerkvi sv. Martina si lahko ogledate skulpture akademskega kiparja Petra Černeta.
Foto: Toni Kodrič